Studier..

Sitter och läser aftonbladet och fick syn på en artikel som handlar om högskolestudenters långa sommarlov. Nu vill tydligen alliansen och socialdemokraterna ta bort sommarlovet och införa en tredje termin på högskolorna.. Visst kan det vara så att rekordmånga sökt sommarkursen nu, men det kanske handlar om mer än att folk vill studera. Dom sitter där i regeringen kanske inte har en aning om hur svårt det kan vara att få tag på ett jobb just nu? Då är en sommarkurs ett alternativ till att ändå få någon krona under sommaren då CSN också finns och man då kan få bidrag..

Jag har själv, under dom 2,5 år jag pluggat kännt att sommarlovet är en liten räddning. Det är inte helt enkelt att studera, det tar också på krafterna, precis som ett vanligt jobb gör. Läsåret blir långt då det börjar i Augusti och fortsätter till Juni, med enbart högst två veckors ledighet under den tiden. Visst, det finns helger, men hur många helger har jag inte pluggat på för att allt inte hunnits med i veckorna? Ibland får man sitta dag som natt och plugga. Är det då rätt att behöva plugga i princip året runt? Visst, det kan finnas fördelar med en förkortad studieperiod, men hur trött blir man inte då? Nu vet jag inte exakt hur dom tänkt sig, men det verkar ju som att dom anser att studierna ska fortsätta under hela året utan ledighet. Hur skulle dom själva klara sig utan semester?

Dessutom är man som student inte ledig under sommaren, man får inga pengar under sommaren så då måste man jobba så mycket som möjligt för att klara sig och möjligtvis kunna spara lite pengar så man kan leva under terminerna också.
De pratar även om att vi som studenter snabbare skulle komma ut i arbetslivet och snabbare kunna betala av de eventuella skulder man har till CSN. Men kom igen, sätt er i skolbänken så får ni själva se hur det är.

Visst, jag är klar om ett år så detta kommer inte påverka mig om det skulle gå igenom, men jag tänker på de som ska studera senare..

Kommentarer
Postat av: Carolin

hejhopp!!

Jag håller helt med....det är ett riktigt jävla korkat förslag!!!!

2010-07-22 @ 21:27:39
URL: http://www.arrdiz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0