Facebook

Jag är så fascinerad av facebook, eller snarare hur människor använder facebook. Jag älskar facebook, just för att det är där man får reda på allt. Folk är redo att lägga ut hela sitt liv där, många håller inte igen med mycket. Är du arg, ja, då skriver du ut det på facebook, är du glad, då skriver du ut det på facebook, vill du skryta om något, då gör du det på facebook. Frågan är vad folk inte lägger ut på facebook? Vill man verkligen att alla ska veta allt om en? Kan ingenting vara privat? Det finns även de om gång på gång påpekar hur lyckliga de är. Och det väcker frågot hos mig. Visst kan det vara så att personen verkligen är lycklig, och jag unnar alla att vara lyckliga. Men om man nu är så lycklig, är det då så viktigt att alla får veta det? Jag kan tänka mig att många försöker skyla över något som inte är fullt så bra som det verkar. Det är ett sätt att försöka övertyga omgivningen att allt är guld och gröna skogar. Och måste alla veta varje steg andra tar? Det känns som att folk snart kommer skriva ut när de går på toaletten och vad de pysslar med där inne. Nu pratar jag rent generellt om facebook, jag sitter inte här och försöker pika någon/några på något sätt. Det är bara helt enkelt så att jag fascineras och reagerar ofta på vad människor skriver på facebook. Ibland händer de att folk hänger ut andra människor helt utan tanke på vilka konsekvenser det kan ha för den personen.  Är det ett redskap för att få utlopp för sin frustration på olika sätt?
Facebook är också ett bra redskap för at hålla kontakt med människor, att låta människor veta att man lever (lite väl utmärkande ibland) och mycket mer. Jag säger inte att jag inte använder facebook i olika syften, för det kan jag göra, men det var värre förut. Nu tänker jag mig mer för vad jag skriver ut då jag vet att det jag skriver kan leda till skvaller av olika slag. "Jag vet, jag såg det på facebook!" är ett uttryck som många och även jag själv använder, och säger inte det en hel del?

Vad tänker ni andra om facebook?
Som sagt, jag pratar bara i stort om facebook nu, inget skitsnack här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0