Under ytan

Klatchig rubrik va?;) Nej, men det jag tänkte skriva om idag är faktiskt kind of serious.
Något som jag verkligen funderat på under den senaste tiden är människors beteende, varför vi beter oss som vi gör, vad som får oss att göra det och så vidare. Jag vet att bakom de flestas beteende så ligger det faktiskt en orsak oavsett om det är en jobbig och tuff uppväxt, något ärfligt eller trasiga relationer till andra människor. Oftast går det faktiskt att förklara människors beteenden på detta sätt, kan ta mig själv som exempel. Som alla mina vänner vet så är jag rätt skadad när det kommer till känslor sedan mina tidigare förhållanden. Jag har varit the broken hearted girl ett antal gånger, och då snackar vi inte bara tråkiga break ups utan verkligen sårade känslor, sårad självkänsla och sårat självförtroende. Jag har alltid varit en lovegeek, och jag tror på kärleken, att det finns någon för alla, men jag börjar tvivla på att den där speciella personen för mig finns. Och om han nu gör det, hur hittar jag honom? Hur hittar han mig? Jag börjar bli rädd för att falla för någon, att öppna mig och ge mig hän helt och håller med någon annan. Kan ibland få lite lätt panik vid tanken. Jag reagerar på saker som ingen annan kanske skulle reagera på, just på grund av detta. Kärlek är svårt, men också underbart när det verkligen är äkta, det vet jag. Men kommer jag våga?

Men något som jag inte kan förstå är hur man avsiktligt kan såra någon annan, vad det än handlar om. Även om det är en vän, familjemedlem, en främmande människa eller sin pojk-eller flickvän. Varför? Visst, man mår dåligt av någon anledning, men vad ger det en människa rätten att såra någon annan avsiktligt? Detta är för mig ett mysterium och jag kommer aldrig förstå, hur mycket någon än förklarar för mig, för det är inte okej.

Har som sagt tänkt mycket på det här den sista tiden.. Har genom skolan fått större förståelse för det här med att ett beteende grundar sig i något, och detta gäller ju inte bara barn utan även vuxna människor. Så, tänk er för innan ni dömer ut någon på grund av ett visst beteende i vissa lägen. Dett gäller givetvis inte allt, men ändå, tänk..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0